Suomessa on vuosien varrella ihmetelty useiden luettelopalveluja verkossa kauppaavien huijariyritysten toimintaa. Esimerkiksi Directan törkeä toiminta on aiheuttanut ennätysmäisen määrän oikeudenkäyntejä. Kirjoitin Directasta viimeksi vuonna 2008. Tuorein huijariyritys on Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy, joka kusettaa yrittäjiä perinteisin menoin, ellei jopa muita härskimmin.
Ensinnäkin Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy (www.ylj.fi) yrittää ilmiselvästi sekoittaa itsensä asiakkaiden silmissä patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään viranomaisrekisteriin Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä YTJ:ään (www.ytj.fi). Siten yritys ratsastaa laajalti tunnetun ja luotettavan palvelun maineella. Palvelujen nimet ovat hyvin samankaltaiset ja jopa logossa haetaan samaa vaikutelmaa. Vertaa logoja alta.
Sekaannusvaaran tarkoituksellinen hakeminen vahvistaa osaltaan yhtiön epäilyttäviä tarkoitusperiä. Suomi24-palvelun verkkokeskusteluissa väitetään, että YLJ on ilmoittanut jollekin asiakkaalle olevansa kaikille tuttu YTJ, joka on ”muuttunut vuoden alusta maksulliseksi”. Tästä minulla ei ole kuitenkaan näyttöä, joten en voi asiaa enemmälti kommentoida. Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n toiminta on joka tapauksessa mennyt jo niin härskiksi, että myös verottaja sekä patentti- ja rekisterihallitus ovat joutuneet julkaisemaan sen toiminnasta tiedotteen.
Patentti- ja rekisterihallituksen tiedote
Yritys- ja luottotietojärjestelmä www.ylj.fi ei ole viranomaispalvelu, eikä sitä pidä sekoittaa Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään www.YTJ.fi. Viranomaispalvelu (www.YTJ.fi) ei lähetä laskuja palvelun käytöstä. Vastaavasti yksityisen Yritys- ja luottotietojärjestelmän (www.ylj.fi) perus- ja luottotietojärjestelmään liittyminen on yrityksille maksullinen.
Amatöörimäisen huonoilla verkkosivuillaan YLJ ilmoittaa olevansa hakupalvelu. Sellaisena se on kuitenkin harvinaisen surkea tekele. Liiketoiminnan fokus onkin todellisuudessa aivan muualla kuin hakupalvelun ylläpitämisessä. Palvelun pääasiallisena tarkoituksena on rahastaa yrittäjiä tyhjästä. Yhtiön perusliiketoimintaa on soittaa yrittäjille ”varmistaakseen näiden yhteystiedot” hakupalvelussa. Tiedot ovat tietenkin kunnossa, koska ne haetaan koneellisesti aivan toisesta tietokannasta (Espanjassa majaansa pitävä Proventor. Lisätietoja alla.). Soiton todellinen tarkoitus on siis aivan muuta kuin yhteystietojen tarkistaminen.
Kun yrityksen tiedot ovat kunnossa, latelee myyjä puhelun lopuksi ”varmenteessa” palvelun hinnan maailmanennätysnopeudella siten, että langan toisessa päässä oleva yrittäjä ei ehdi huomata, että kyseessä olikin maksullinen palvelu. Muutaman päivän päästä yrittäjä yllättyy postissa tulevasta laskusta, sillä todellista molemminpuolista sopimusta ei ole puhelun aikana tehty. Verkkosivuillaan YLJ toteaa kuitenkin sopimuksen syntymisestä omaan sekavaan tapaansa seuraavaa.
YLJ-tietopalvelun sopimusehdot verkossa
Maksusopimus syntyy, kun asiakkaan tiedot on rekisteröity tietokantaan, joko asiakkaan omasta toimesta, asiakaspalveluun soittamalla tai kirjallisesti. Maksusopimus syntyy palvelun tuottajan ja asiakkaan välillä myös palvelun tarjoajan tekemän puhelinmarkkinoinnin kautta.
Ensinnäkään verkkosivuilla olevilla sopimusehdoilla ei ole merkitystä, koska asiakkaalla ei ole puhelun aikana mahdollista niihin tutustua. Yhtä hyvin siinä voisi lukea, että kuu on juustoa ja lapset löytyvät kaalinlehtien alta. Toiseksi löysin tietokannasta myös useita omia yrityksiäni, joten ko. sopimusehtojen perusteella MINULLAKIN on vähintään kolme maksusopimusta huijariyrityksen kanssa (”kun asiakkaan tiedot on rekisteröity tietokantaan”), vaikka kuulin yrityksestä ensimmäisen kerran tänään. Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy:llä on siis mielenkiintoinen näkemys sopimuksen syntymisestä. Sopimus ei ole tietenkään mahdollinen tilanteessa, jossa molemmat osapuolet eivät ole tietoisia mistä sovitaan ja mihin hintaan.
Kusetetuksi tulleiden asiakkaiden reklamaatioihin yhtiö on vastannut sille ominaisella tavalla lähettämällä diibadaabaa ja liittämällä mukaan puhelusta tallennetun äänitteen. Sain tänään käsiini tällaisen sähköpostin ja sopimuksen vahvistavan ”varmenteen”, joka kuitenkin ainoastaan vahvistaa edellä mainitut seikat kusetuksesta. Alla lainaus tästä asiakkaan reklamaatioon lähetetystä yrityksen vastauksesta. Kiinnitä huomiota kohtiin ”tapahtuneen asiallisesti” ja ”kaupan hyväksymisen puoleltanne” ja vertaa niitä alla olevaan äänitteeseen.
YLJ-palvelun vastaus reklamaatioon
Olette reklamoineet tuotteemme Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n kaupankäynnistä. Ohessa kopio laskusta sekä kaupan aikana tehty varmenne, joka todentaa kaupan tapahtuneen asiallisesti myyjämme X ja X välillä, sekä kaupan hyväksymisen puoleltanne. Varmenteessa ilmenee kauppasopimuksen syntymisen kaikki osa-alueet:
-Tuotteen nimi
-Tuotteen hinta
-Asiakasyrityksen nimi
-Ostajan nimi
-Sopimuksen kesto
Odotamme laskunne suoritusta 7 päivän sisällä, jolloin säästytte turhilta perintä- ja oikeudenkäyntikuluilta.
Viestissä mainitaan siis ”varmenne”, josta mainitut kohdat löytyvät ja jonka perusteella Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy väittää sitovan sopimuksen syntyneen. Yritys lähetti kyseisen äänitallenteen sähköpostitse asiakkaalle kuultavaksi. Pyydän kiinnittämään siinä huomiota edellä mainittujen seikkojen lisäksi erityisesti myös kahteen muuhun seikkaan, eli a) myyjän tapaan aivastaa hintatiedot ulos mahdollisimman epäselvästi sekä b) asiakkaan hämmentyneeseen vastaukseen ja siihen kuinka asiakas kysyy lopuksi ihmeissään ”Hä?”
YLJ-palvelun varmenne (asiakkaan nimi poistettu)
KUUNTELE ÄÄNITE TÄSTÄ
Onko tässä syntynyt sinun mielestäsi asiakasta sitova sopimus? Minusta tässä nauhoitteessa kuullun perusteella ei ole mitenkään voinut syntyä osapuolia sitovaa sopimusta. Tässä niin sanotussa ”varmenteessa” ei edes yritetä saada asiakasta ymmärtämään mitä hän on tilaamassa ja mihin hintaan, vaan päinvastoin siinä rykäistään tiedot asiakkaalle mahdollisimman nopeasti ja epäselvästi. Huomionarvoista on myös se, että vain hintatiedot rykäistään, kun muuten myyjän puhe on rauhallista. Ei siis ihme, että asiakkaan hämmennys kuuluu selvästi, kun hän toteaa myyjän litanian jälkeen ”Hä?”
YLJ ei ole vielä soittanut allekirjoittaneelle, mutta odotan mielenkiinnolla soittoa, perusteetonta laskua ja siitä aiheutuvaa mielenkiintoista kädenvääntöä. Puhelinnumeroni löytyy netistä. Soitellaan.
PS: Mikäli olet jo tullut huijatuksi, löytyy tästä hieman toimintaohjeita.
PS2: Luotettava hakupalvelu Fonectan Yritystieto kertoo Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n taustatiedot ja päättäjien nimet. En kuitenkaan katso tarpeelliseksi julkaista niitä tässä, koska kirjoitus koskee ainoastaan kyseistä osakeyhtiötä ja sen tuottamaa palvelua. Selvyyden vuoksi kuitenkin todettakoon, että saamieni tietojen mukaan samaa väkeä istuu Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n, sille tietokannat tarjoavan ja Fuengirolassa majaansa pitävän suomalais-espanjalaisen Proventorin, Numeropalvelu 1188 Oy:n sekä Suomen Kuntaverkko Oy:n taustalla. Suomen Kuntaverkko Oy ylläpitää esimerkiksi Suomenmatkailu.fi -sivustoa.
PÄIVITYS 4.12.2013: Verkossa kerätään kansalaisadressia, jolla vaaditaan puhelimitse tapahtuvan myynnin vahvistamisesta ostajan allekirjoituksella.
Minulle soitettiin juuri tästä ennenkuulumattomasta palvelusta. Nainen oli hyvin jääräpäinen ja huijasi päin naamaa. ”En ole todellakaan myymämässä mitään näkyvyyttä, tässä on miltei kaikkien suomalaisyritysten perustiedot…” Sivulausessa tuli yhtäkkiä hinta (150e/vuosi tms), ja annettiin ymmärtää, että tämä palvelu olisi vain jatkoa viime vuodelle. ”Mitä, miksi et haluaisi olla mukana, saisinko tietää syy?” Jouduin hyvin jyrkästi sanomaan etten halua olla heidän rekisterissä, enkä ole ikinä halunnut, ennen kuin luopuivat.
Googlasin ja löysin blogisi. Sekä YTJa että Verottaja varoittaa sekaannuksista ja sanovat ettei YLJ ole mikään viranomaispalvelu. Ihme että sitä ei ole poliisin toimesta pakotettu sulkemaan ovensa. Hyvä, että varoitat tästä.
Todella törkeää meininkiä.
Netti ja puhelinmyynnissä on vissiin 30 päivän palautusoikeus. Vai koskeeko tämä oikeus vain kuluttajakauppaa?
Minullekin soitettiin tänään jostakin palvelusta, joka sekin jäi epäselväksi. Jäi vain numero joka ei vastaa ja jota ei löydy mistään numeropalveluista.
Väitettiin siis että olen vuosi sitten tilannut heiltä jonkun tälläisen luettelopalvelun ja lasku siitä on mennyt vanhaan osoitteeseeni. Nytkin puhelu aloitettiin perinteisellä ”päivitettäisiin teidän tietoja” litanialla. Sanoin että olen ehkä antanut tietoni ennen kuin hintaa on kerrottu, mutta heti kun hinta on sanottu että se maksaa, olen sanonut että en tilaa mitään maksullisia palveluja. Tässä kohtaa en todellakaan ole tehnyt poikkeuksia.
Mielestäni tälläiset puhelinnumerot pitää saada julkaistua, jotta näitä vastaavia huijauksia ei enää tapahtuisi ja ihmiset olisivat varovaisempia. Minulle tämä huijarifirma soitti numerosta 045 3514098
Kiitos paljon sivustasi! Ihan vastaavia kokemuksia on minulla kuin muillakin. Viitataan viranomaispalveluun, joka on muttunut maksulliseksi. Nainen myy palvelua erittäin hyökkäävään tyyliin. Ensin kieltäydyin, mutta tuo viranomaistyyppiseen palveluun viittaaminen sai lopulta myöntymään, kun oli muutakin samalla tehtövänä. Reklamoin sitten laskusta: siihen ei liittynyt mitään sopimusehtoja tai muutakaan tietoa palvelusta, eli Kuluttajaviraston etämyynnin sopimusehdot eivät täyty. Äänitallenteella, jonka sitten lähettivät, ei myös kerrottu, mitä oli tullut ostettua. Ei siis ole mielestäni olemassa mitään sopimusta, kun ei tuotteen sisältöä ole mitenkään määritelty? En aio maksaa. Kiitos vielä noista jatko-ohjeistasi!
Kiitos tosiaan tästä sivusta ja neuvoista!
Olemme vääntäneet kättä kyseisen firman kanssa n. kuukauden. Tänään kävin tekemässä rikosilmoituksen asiasta. Nimikkeenä on tässä vaiheessa lievä petos, mutta se saattaa myöhemmin muuttua talousrikos -nimikkeeksi. Myös meillä on kuultavana tallennettu pätkä puhelusta, josta mielestäni kuulee vain sen, kuinka minua ressukkaa narutetaan pahemman kerran.
Tsemppiä vaan kaikille tämän asian kanssa. Mielestäni voisi kyllä olla aihetta nyt yhdistää voimat ja katsoa mitä sillä tavoin saataisiin aikaiseksi tämän asian tiimoilta.
Olen avannut tarkoitusta varten sähköpostiosoitteen: huijatuksi.tulleet@gmail.com. Voitte halutessanne ottaa siihen yhteyttä.
Tälläisistä yritysrekistereistä puhuttiin kerran 45 minuuttia ohjelmassa, en tosin muista ennen vai jälkeen esm. tämän blogikirjoituksesi. Huvittavaa oli, että äidilleni oli vastaavanlainen soitto tullut, ja hetken päästä lasku postista, mikä läheni jo kolminumeroista summaa. Enemmän tietokoneisiin päin olevana ihmisenä sain sitten hoidella asian lähettämällä kyseiselle yritykselle asiallisen viestin, että mitään tilausta ei koskaan tehty. Googlauksen tuloksena tuli useita foorumikeskusteluita tuosta ja muutamasta muusta vastaavasta yrityksestä. 45 minuuttia sai ainakin täältä päin juttuvinkin. 😀 Asiaa puitiin vajaan viikon päästä ohjelmassa, harmillista.. Tuskin voin tuudittautua siihen, että juuri minun vinkkini olisi ohjannut tuon ohjelman asian tiimoille. 😀
Samaa tarinaa… Firmaamme oli soiteltu ja aloiteltu tuolla ”Tarkistaisin yrityksenne tietojen ajantasaisuuden” rimpsulla. Tilausta ei ollut meidän näkövinkkelistä tehty mutta laskuhan sieltä tuli. Reklamoimme ja nyt odottelen seuraavaksi karhukirjettä. Meni siinä mielessä YLJ:llä vikaan että yrityksemme on monikansallinen puulaaki – saa lakiosastomme tehdä vähän töitä palkkansa eteen. Mutta ymmärrän varsinkin pienyrittäjän ahdingon jolla ei ole lakimiehiä omasta takaa; Lisäksi merkintä luottotiedoissa voi lopettaa hommat siihen tai ainakin hidastaa niitä merkittävästi. Kuluttajakauppa on onneksi kohtuu säänneltyä mutta yrittäjä on epäilemättä tällaisten huijareitten kanssa monesti aika ahtaalla..
mielenkiintoista on myös se, että miten http://www.mol.fi eli suomen työvoimatoimisto voi julkaista tälläisten firmojen työpaikka iolmoituksia? Tälläkin hetkellä mollin sivuilta moni nuori suomalainen löytää heidän ilmoituksensa. Suurin osa näistä nuorista lähtee matkaan hyvin penellä budjetilla joten paluumatkaan ei välttämättä rahaa löydy, jollei töitä suostu tekemään. Tiedän asiasta sen takia että työskentelen itse ulkomailla sijaitsevassa markkinointifirmassa, jossa hoidamme asiamme kunnolla ja palvelemme asiakkaita rehellisesti. Moni nuori joka on näihin huijarifirmoihin joutunut töihin, ottaa meihin yhteyttä päästäkseen pois tuolta surullisenkuuluyisasta Fuengirolasta ja töihin ihan oikeaan yritykseen. Olen itse ottanut työvoimatoimistoon kertaalleen yhteyttä saaden vastauksen; tälle asialle emme valitettavasti mitään voi. pitäisi voida, sanon minä.
Minulle soitettiin tuolta ja kaupattiin vuosihintaan 75:- ja kerrottiin että tämä on palvelu mistä löytyy asiakkaalle ilmaiseksi vain vakavaraisten yritysten luottotiedot
Minulle soitettiin, tuli vahvistus, ilmoitin etten ole tilannut mitään ja sain nauhoitteen, josta se myös selvisi. Huijauksen huomasin kun puhelinlogistani nauhoitteen olevan 30 sekuntia pidempi kun mitä minun omassa puhelinlogissa oli puhelun kesto. Joten sopivasti muokattu nauhoite kuulosti lähes aidolta. Kyllä ottaa nyt pannuun kun en lähtenyt riepottaa asiaa eteenpäin, olisi pitänyt tehdä mutta kun vuorokausessa on vaan tuo 24 tuntia en jaksanut alkaa tappelee asiasta, mutta toista kertaa en helppoon mene, en sen koommin ole tilannut puhelimitse yhtään mitään, kaikki haluan paperilla jotta voin aina katsoa netistä kyseisen yrityksen tiedot.
Edelleen soittelevat ja aivastavat loppuun kaikista kielloista huolimatta juuri ennen puhelun loppumista hinnan. Tänään oli 90€/vuosi. Kielsin yritykseni tietojen rekisterissä pitämisen ja kieltäydyin tilaamasta mitään palvelua. Lisäksi selvitin puhelun soittajan nimen, mutta hän on tietenkin vain kesätyötä tekevä henkilö. No katsotaan tuleeko laskua kaikesta huolimatta.
Minulle soitettiin tänään edellä useasti kuvatuin pakkomyyntikeinoin numerosta +358931586060. Kieltäydyin, koska en ole koskaan kuullutkaan yrityksestä ja sain kuulla, että kyllä teidän yrityksen tiedot meillä on. No nehän saa YTJ:stä, koska todellakin olen VIRALLISISISSA rekistereissä, enkä tällaisisissa tarpeettomissa. Jos saan laskun teen rikosilmoituksen. Törkeää puhelinmyyntiä, johon sisältyy erehheellinen viesti ja asiayhteys. Palvelusta ei ole kenellekään mitään hyötyä ja se on vain rahastusta.
Elokuun alussa 2013 tuli soitto, jossa tarkistettiin, onko yritykseni yhteystiedot edelleen samat. Sitten hän kertoi ne. En ehtinyt kysyä mitään, kuin sanoittiin, asia siis kunnossa, hyvää jatkoa. Sitten tuli viikon päästä lasku yli 111 euroa, laitoin sähköpostin firmaan ja siellä sanottiin tylysti, mitään virhettä ei kaupankäynnissä ole tapahtunut. Siis en tilannut mitään, eikä hinnoista puhuttu sanaakaan. Sitten tuli toisen viikon pääästä karhukirje ja vielä kolmaskin, eli ei ollut kuukauttakaan kulunut, kun oli kolmesti laskutettu. Kaksi kertaa olen laittanut sähköpostia firmaan, ja palaute on sama. Niin ja laskuja näyttää lappavan samasta paikasta, samalla logolla joka viikko. Loput olen pannut roskiin. YLJ huijaa, ja kuka tarvitsee tuollaista palvelua?
Soittivat tarkistaakseen yrityksen tiedot, unohtivat mainita että lähettävät myös laskun. Kun lasku tuli, reklamoin. Eivät suostu peruuttamaan tilausta. Maksukehoituskin tuli… tein tutkintapyynnön poliisille.
Hei!
Suuret kiitokset että olet vaivautunut tämän blogin tekemään.
Avovaimoni oli nukkumassa, kun hänet herätettin vastaavanlaisella huijaussoitolla.
Tänään sitten putkahti lasku postista josta ei ollut puhelussa mitään puhetta.
Kiitos eritoteen noista jatko-ohjeista.
Raivostuttavaa huomata, että tämää blogi on kirjoitettu jo yli kaksi vuotta sitten,
ja vieläkin kyseinen yritys saa jatkaa toimintaansa :(:(
Tämä viesti lähetetty 3.12.2013
Lisäyksenä lähettämääni kommenttiin.
Mikäli Blogin kirjoittaja vielä seuraa tätä visteketjua, niin olen valmis osallistumaan projektiin, jossa kyseinen yritys ajetaan alas, mikäli siihen jotain keinoja löytyy.
Kyllähän keskustelua seurataan. Pidän itsekin erikoisena, että huijarit saavat toimia vuodesta toiseen.
Hei Jocka!
Sain pyytämällä äänitteen tuosta avovaimolleni huijatusta palvelusta.
Eivät sitä laittaneet liitteenä alkuperäiseen reklamaatiovastaukseensa.
Onneksi sain sen, ajattelin viedä sen rikospoliisille, koska hän ei missään vaiheessa puhelun aikana anna tilausvahvistusta. Puhelussa kuuluu ihan selvästi, kun myyjä aivastaa ohimennen hinnan josta ei saa mitään selvää. Tämän jälkeen avovaimoni kysyy että mikä juttu tämä oikein on? Sitten myyjä vastaa että tämä on yritysten luottotietojärjestelmä ja jatketaan tästä vuodella eteenpäin, kiitos hei!!!
Voin sinulle laittaa myös äänitteen jos se auttaa sinua jotenkin hyvässä työssäsi.
Kaiken lisäksi YLJ on vastanut reklamaatiosähköpostiin vastaamalla, että sopimus on sitova ja sinulla on asiasta vaitiolovelvollisuus!!!
T. Tuomo
YLJ toimii edellen aktiivisesti. Me annoimme YLJ:n laskun poliisin tutkittavaksi. Maksukehotuksia on tullut ja odottelemme että perintätoimisto on kohta asialla. Mutta koska tilausta emme ole tehneet, niin emme voi laskuakaan maksaa!
Moi,
Tänään tuli puhelu tuosta numerosta +358931586060. Nimeni sanottuani katkaisivat puhelin. Saas nähdä tuleeko minulle lasku ja muokattu nauhoite johon on liitetty omani nimeni…
Minulle soitettiinkin tuosta +358931586060 numerosta, joten numero vieläkin käytössä. En vastannut. Eikö näitä huijareita saada vastuuseen? Toivottavasti tarpeeksi moni kusetettu tekee ilmoituksen poliisille tai organisoivat ryhmäkanteen.
Minulle tuli äsken soitto numerosta +358931586060. Puhelin kuitenkin pirahti vain kerran, joten en ehtinyt vastata. Googlasin numeron ja päädyin tänne. Olen yrittäjä ja tietoni ovat YTJ:ssä, tosin siellä ei ole puhelinnumeroa.
Itse asiassa pari vuotta sitten, kun vaihdoin liittymää ja palveluntarjoajaa, alkoivat puhelinmyyntisoitit lisääntyä. Ennen sitä, oli ollut sama liittymä ehkä 10 vuotta, eikä minulle soitettu kuin korkeitaan kerran parin kuukauden välein. Liittymän vaihdon jälkeen on soittojen määrä kasvanut niin, että ehkä kerran viikossa soitetaan jostain tuntemattomasta numerosta -hyvin harvoin vastaan. Mutta siis luultavasti joko vanha palveluntarjoaja tai uusi palveluntarjoaja on myynyt numeroni eteenpäin.
Mullekin taisi tulla soitto tuossa viikko sitten. Olin pahassa paikassa ja väärinymmärsin että tämä olisi ollut yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä ja olisivat sieltä lähettäneet papereita. Pyysin lähettämään suoraan minulle eikä yrityksen osoitteeseen kun oli pääsiäislomat juuri alkamassa. Ja vasta ihan lopussa sivulauseessa sanoi että ”tämä on sitten 159 e / vuosi”. Siitä vasta tajusin, että tässä on jotain hämärää, mutta soittaja ehti laittaa jo luurin kiinni ennen kuin ehdin kysyä että mitä. Kun yritin soittaa takaisin, numero ei ollutkaan käytössä. Odottelin sitten papereita tuleviksi että voisin soittaa tai ottaa yhteyttä. Niitä ei ole vieläkään tullut. Epäilen että lähettävät laskun, kun kuukauden peruutusaika on mennyt ohi. Eihän tämä voi mennä läpi? Kai tästä tehdyn reklamaation voittaa / rikosilmoituksella tämän selvittää? Raivostuttaa!
Tänäänkin yritetty pommittaa 0931586060 numerosta. Alan lukea samaan aikaan myyjän kanssa seuraavaa tekstiä: Numerossani on voimassa markkinointikielto joka on päivitetty viimeksi (n.2vkoa sitten oleva päivämäärä) tätä kirltos rikkoessanne yrityksenne sitoutuu maksamaan 1500euron suuruisen markkinointikieltorike maksun. Suosittelen hakemaan viimeisimmät puhelinmarkkinointiin liittyvät kieltotiedot vti:n järjestelmästä. Joka tapauksessa yrityksellenne lähtee tästä 1500 euron lasku jota ei voida riitauttaa. Tämä puhelu on nauhoitettu todisteena rikkeestänne. Ja luuri kiinni.
Sain tänään puhelun yllämainitusta numerosta. Todella sinnikäs nainen yritti kaikkensa, mutta kieltäydyin mistään maksullisesta palvelusta.
Sanoin, etten tee mitään sopimuksia puhelimitse.
Tosin myönnyin siihen, että tarjous tehdään sähköpostitse. Minulla ei ollut mahdollisuutta puhelun tullessa tarkistaa mitään.
Googlehaku toi minut tälle sivustolle. Kiitos tästä blogista!
Tähän tarjoukseen vastaan tietenkin kielteisesti ja kirjallisesti.
Edelleen soittelevat samasta numerosta mutta nyt näemmä yksityishenkilöille – minulla ei ole yritystä, ja kyseessä ei ole työpuhelin. En vastannut, mutta aloin miettiä onko numero siirtynyt tai jos edeltäneiden viestien kirjoittajilla soi puhelin ainoastaan kerran (itse en kuullut soittoa), niin olisiko takaisin soittaessa alkanut pyöriä jokin maksullinen nauhoite..?
Nyt ne soitavat Viroon. Minulle on soitettu viimeisen kahden viikkon kuluttua pari kertaa päivässä, en ole vastannut.
Sain myöskin soiton (+358931586060)jossa tarkastettiin / päivitettiin yrityksen tiedot, jotta voitaisiin mennä taas vuosi eteenpäin. Kysyessäni onko meillä edellisenä vuonna ollut tiedot heidän rekisterissä vastattiin että tottakai , eihän me muuten olisi teille soitettu.
samalla myyjä kertoi soittavan korkean luotto luokituksen omaaviin yrityksiin. Tässä vaiheessa en vielä tiennyt huijauksesta mitään ,mutta kun rupesin kyselemään firman nimeä tarkemmin ja kirjoittamaan ylös puhelu katkesi ja uutta yhteyttä ei luonnollisestikaan saanut. Ja siitä saman tien koneellle ja sieltä tämä totuus tuli esiin.
Sain minäkin puhelinsoiton, joka tuntuu olevan tällä palstalla tuttu: +358931586060. Soittivat 21.8., ei voinut vastata, soitin takaisin, numero ei käytössä. Tänään 28.8.2014 klo 12.20 maissa siis uusi yhteydenotto. Nuori pirteä nainen kertoi edustavansa ”Suomen Asiakastietoa”, Suomen suurin luottorekisteri, jne., ja halusi vain päivittää tiedon koskien yritykseni omistusosuudesta, ”ei muuta”. ”OK, palataan sitten muutaman vuoden päästä uudestaan.” Ei puhetta mistään tehdystä tai tekeillä olevasta tai tarjotusta sopimuksesta, ei tietenkään mistään YLJ:stä, eikä tarjonnut mitään palvelua maksullista tai ilmaista, vain tämän yhden tiedon päivittämistä. Nyt kun lukee tätä ketjua haluan omastakin puolesta varoittaa tästä puhelinnumerosta. Ei pidä maksaa sellaisesta, mitä ei ole nimenomaisesti tilannut. Eikä tietenkään jatkaa puhelimessa henkilön kanssa, joka soittaa tästä numerosta. Tuntuvat olevan kiinnostuneita yrityksistä, joilla on korkea luottoluokitus oikeissa rekistereissä.
Now they calling us in Sweden to ? +358931586060
Vieläkin soitellaan tuosta numerosta +358931586060. Olen yksityishenkilö, ja puhelin pirahti kerran, kun soitin takaisin, tuli englanniksi tieto, ettei soittamaani numeroon saa yhteyttä. Toivotaan ettei näy puhelinlaskussa mitään hämärää, muuten menen minäkin aivan varmasti poliisin juttusille. Ompa kumma ettei tosaan tällaisia rikollisia saada kitkettyä pois! Kansalaisaloite uudestaan vireille ja kunnolla sosiaaliseen mediaan levittäytymään. Uskon että ei löydy yhtään tervettä ihmistä kuka tällaisen sallisi.
Yksityishenkilö myös ja soitto tuli numerosta +358931586060 en vastannut, kaksi kertaa soitettu ja nyt se menee hylättyjen numeroiden joukkoon.
Äsken tuli soitto tästä numerosta +358931586060 ja kun vastasin lähtikin puhelu yhtäkkiä soittamaan kyseiseen numeroon jossa vastattiin ja sitten suljettiin
Mitäköhän seuraavaksi…
Mitenköhän pitäisi toimia…
NV-Tek Oyltä tuli perintäkirje vaikka en ole ostanut mitään!
Eikö nämä huijaukset koskaan lopu?
Mainitun yrityksen vastuuhenkilöt Fonectan mukaan:
Hallituksen jäsenet Kaupparekisterissä
Varsinainen jäsen:Karesvaara Katariina Kirsi Kristiina Varajäsen:Njie SulaymanLähde: Kaupparekisteri
Muut vastuuhenkilöt Kaupparekisterissä
Tilintarkastaja:Peltola Vesa Ilmari Lähde: Kaupparekisteri
Tunteeko kukaan näitä henkilöitä?
Pinklink-niminen yritys hakee tähän myyjiä MOLlin sivuilla, tällaistako liiketoimintaa tuetaan veronmaksajien rahoilla?
YLJ.fi on saman omistajan yritys!
Nyt kyseinen firma soittaa numerosta 09 231 63024.
Karhea miesääni ja lopetin puhelun ilmotietteani etten osta mitään ja en edes kuuntele asiaanne.
Numeroa ei löydy finderistä!
Juuri äskettäin soitettiin numerosta +358931586060. Vastasin ja he sulkivat puhelun…
YLJ on poiminut/ostanut/saanut (ainakin, jos ylj:n sivua voi uskoa (Lähde: Taloussanomat.fi)) tietonsa Taloussanomista Sanoma Oy).
Niin ja ylj.fi: yrityshaku toimii näin: ?Alkusivu > Hakemassa ’ Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy ’
Haku ei tuottanut tuloksia
tai
?Alkusivu > Hakemassa ’ YLJ ’
Haku ei tuottanut tuloksia
Minulle soitettiin numerosta +358 9 3158 3183. Vastasin ja kuului vaan pulinaa ikäänkuin faxin soitosta, sitten linja aukesi hetkeksi (1s) johonkin ja katkesi. Kukaan ei sanonut mitään muuta kuin itse alussa vastatessani puheluun.
Soittivat numerosta +358931586060. Mulla oli känny äänettömällä, joten en vastannut puheluun, mutta yritin soittaa takasin. Englanniksi pyöri nauha, jossa sanottiin ettei numero ole käytössä.
NV-tek Oy on alkanut myymään ”palvelujaan” 118finder nimellä. ”Luotettava” nimialku huijaa ostajaa ja sopimuksen teon jälkeen postista läsähtää sovittua suurempi summa, käyttäjätunnukset heidän nettisivuilleen sekä yhteydenottoihin ei vastata.
Samaa rahastusta, mutta nyt myydään yritykselle näkyvyyttä hakukoneissa. Lopputuloksena on käyttäjätunnukset hämyiselle nettisaitille jossa on tosiaan yritysten tietoja, mutta se siitä. Puhelimessa annetaan kuva, että palvelu auttaa yrityksen markkinoinnissa ja näkyvyydessä. Päädyt kuitenkin maksamaan tyhjästä.
+358 9 3158 3183 numerosta soitettu lähes päivittäin juuri siihen aikaan kun en töiltä ehdi vastata. Ahistaa
Numerosta 09-23163067 tuli tähän liittyvä puhelu, jossa annettiin ensin ymmärtää, että urheiluseurallani on jo tiedot järjestelmässä ja katsotaan vain niiden ajantasaisuus mutta kun totesin, että eipä ole, niin sen jälkeen tuli litania perusteluja miksi pitäisi olla. Kuulemma 200.000 suomalaista yritystä ja yhdistystä pitää tietojaan heillä, ruhahahahahaaa!
Miten tämä huijariyritys voi olla vieläkin pystyssä, liikevaihto yli 200 000. Tehkää ihmeessä rikosilmoitus jos sieltä tulee lasku.
Ja tänään tipahti NV-Tek Oy:n lasku 118finder-palvelusta.
Miten toiminnasta tehdyt rikosilmoitukset ovat edenneet?
Tervehdys! En ole aikoihin kuullut päivityksiä tilanteesta. Maksaa noita laskuja ei ainakaan pidä.
Meille tuli juuri lasku ylj:tä, kun olivat soitelleet ja selittäneet sekavasti asioita, kuten ylempänä tässä keskustelussa on mainittu.
Kun vastasin viestiin että lasku on aiheeton, niin ”Teemu” YLJ:ltä vastasi:
Sopimus päättyy määräajan umpeduttua ilman erillistä irtisanomista.
Tilaus ei jatku automaattisesti.
Huomioittehan kyseessä olevan yritysten välinen sopimus, joka on
sitova syntyessänsä.
Ystävällisin terveisin,
Teemu
Jahas, minä menin eilen tuohon lankaan. Selkeästi esitti olevansa suomen tunnetuimmasta luottoluokitusfirmasta ja kertoi firmani olevan parasta AAA-ryhmää. Kertaluontoista maksua vastaa saan vuoden käyttöoikeuden luokituksen käyttöön ja plakaatin seinälle. Ei sitten ollutkaan se firma joksi luulin ja joksi tarkoituksella erehdyttivät. Paska mitä touhua
Tämä pulju näköjään jatkaa aina vaan. Tänään tuli soitto minulle. Kieltäydyin tarjouksesta, mutta jos lasku silti tulee, niin tästä tulee hauskaa sillä kännykässäni on kaikki puhelut nauhoittava ACR.
Täällä kans sama homma, ”päivittivät” tietoja vajaa viikko sitten ja siinä hetkessä en ollut hereillä. Muutama päivä sen jälkeen kysyin että onko tämä virallinen ja pakollinen yritystoimintaan liittyvä kulu, johon sain vastauksen ettei asia ole niin, tarkistin muutkin tiedot ja kuvio alkoi selkenemään. Pyysin perumaan tilauksen johtuen valheellisesta myynnistä ja harhaanjohtamisesta jonka jälkeen ”asiakaspalvelusta” vastattiin että tarkistivat tallenteen ja kaikki on mennyt lain puitteissa, minulla ei ole oikeutta perua tätä. Muutaman tiukan viestin jälkeen ilmoitin että asiasta tehdään rikosilmoitus, pidän huolen että oman verkostoni yhteistyökumppanit tietävät mikä firma on kyseessä, ja pyysin myös tallennetta kopiosta. Siihen pitäisi olla aina asianosaisilla oikeus lain puitteissa jos keskusteluasi on nauhoitettu. Lisäksi pyysin kohteliaasti lopettamaan ihmisten huijaamisen, ja vinkkasin että on erittäin huonoa yritystoimintaa nykypäivänä jos ei ota asiakasystävällisyyttä huomioon. Tämän jälkeen vastausta ei ole kuulunut enää. Ihmeellistä että yhä yrittävät jatkaa tätä samaa, olkaahan muutkin tarkkana.
16.11.2020 No nyt firma hätistelee iäkkäitä metsänomistajia, joilla on y-tunnys. Viikko puhelun jälkeen tulee lasku 370 €. Irtisanomisen voi tehdä sähköpostilla, mutta ko. maksu pitää maksaa. Selvittelin asiaa firman asiakaspalvelusta puhelimitse, kysyi ensin, onko asiakas holhouksen alainen. Sitten ilmoitti, että puhelu on nauhoitettu ja kelpaa todisteeksi sopimuksen teosta. Irtisanomisen voi tehdä sähköpostilla, mutta ko. maksu pitää kuitenkin maksaa. No, mitä pitää tehdä, jos haluaa vielä reklamoida: asiakkaan tulee itse (ei kolmannen osapuolen tai asiamiehen) tehdä reklamaatio ja laittaa liitteeksi todiste esim. lääkäriltä, ettei ole ollut sopimuksen tekoaina kunnossa! Ei kuulemma kannata ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, koska asia on yritysten välinen (metsänomistaja-kyseinen firma). Kuluttaja-asiamies ei hoida yritysten välisiä riitoja.