Käsittelin jo aiemmin Nokian E90 kommarissa olevaa laatuvirhettä, jonka takia sisänäyttöön tulee pysyviä ja varsinkin ulkona kovasti häiritseviä naarmuja. Ongelma ei ole korjaantunut edes sillä, että tuoreimmissa laitteissa näppäimistön edessä oleva kannen osa on muotoiltu uudelleen siten, että kannen pitäisi jäädä hieman korkeammalle. Vanhemmissa malleissa etuosan reuna kaartuu koko matkalta alas samalla tavalla, mutta uudemmissa etuosan reunan keskiosa onkin tasainen kameran namikan ja äänitysnamikan välillä. Tekemällä kyseisen muutoksen Nokia on siis osaltaan todennut virheen olemassaolon.
Puhelimella on kahden vuoden takuu, mutta Nokia itse kiemurtelee väittämällä, että osilla on vain kuuden kuukauden takuu, vaikka näppäimistö ja näyttö ovat nimenomaan kiinteä osa puhelinta eikä mikään vaihto-osa. Suunnittelu-, valmistus- ja laatuvirheet tulee mielestäni kuitenkin korjata aina, kuten kävi Nokia 9500 -kommunikaattorin virheellisten saranoiden kanssa. Niissäkin takuuhuoltoa piti vaatia kovin sanoin, kun huolto halusi veloittaa kannen vaihdosta 90 euroa. Uuden kommarin kanssa homma hoidetaan toivottavasti hieman tyylikkäämmin ja ilman kiistelyjä. Nimimerkki Arska9500i toteaa vekottimesta Matkapuhelininfo.com -sivustolla seuraavaa:
Voi jumalauta. Mahtavaa, kun monen sadan euron kommunikaattoria saa tuunata. En oikein tiedä, että pitäiskö itkeä, vai nauraa E90:n suhteen. Vuosituhannen epäonnistunein Nokialainen kyseessä. Suurkiitos niille prototestaajille, jotka elvistelivät uutuustuotteen kanssa baarissa, mutta unohtivat raportoida ongelmista eteenpäin:)
Jos olisin itse ollut testaamassa kyseistä laitetta, olisi vikalista ollut pitkä ja perusteellinen. Nokian protestaajien valinnassa näyttäisi olevan vallalla ”kaverille ja vaimolle puhelin testiin” -tyylinen käytäntö. Siinähän sitten lähettelevät muutaman tekstiviestin, vastaavat puheluihini ja toteavat, että hyvin toimii. Vikojen raportointia tärkeämpää on esitellä laitetta baaritiskillä, mikä maksaa nyt Nokialle suuria summia takuukorjauksina ja vaihdettuina laitteina.
Jos siis olet hankkimassa Nokian E90 -laitetta, varmista että ostamassasi laitteessa on tuo korjattu näppäimistön etuosa. Mikäli sinulla on vanha ja viallinen malli, kansi ja sisänäyttö kannattaa vaihdattaa puolen vuoden sisällä, jos ruutu on naarmuntunut. Myös uusissa versioissa on havaittu naarmuja, joten ongelma ei ole niissäkään aina poistunut. Ilmeisesti vielä Nokialta ei ole kuitenkaan tullut huolloille ohjeita asian tiimoilta, joten vielä kannattaa odottaa hetki. Todettakoon vielä, että laitteella on kahden vuoden takuu. Ja jos laatuvirhettä ei voida korjata, niin siinä tapauksessa uusi laite tilalle. Itse vaihdoin Nokia 9210 -kommarin aikanaan viisi kertaa uuteen erilaisten vikojen takia. Yleisin syy oli WESD-näppäinten alla olevan prosessorin tms irtoaminen piirilevystä.
Miten tapahtuu/onnistuuko 9210i kommarin tietojen siirto E90 kommariin vaivatta? Mitä on syytä huomioida? Meneekö muistikortilta? Mitä muuta voisit kertoa uudesta laitteesta? Onko parempi odotaa vielä, kuten tapa on ollut, että ”vielä tulee Nokialta tästäkin E90:stä ”Iivarimalli”.
Itse siirsin tiedot 9500-kommarista, ja homma sujui ihan hyvin E90:sta löytyvällä Data Mover -softalla. Tosin joko siinä vaiheessa tai Macin kanssa synkronoitaessa noin 100 korttia 2200 kortista hukkasi puhelinnumerot. 9210 kommarin kanssa siirrosta voi tulla mielenkiintoista. Vaikka E90:ssä onkin odotettua enemmän bugeja, niin suosittelen silti sen hankintaa sillä varauksella, että Nokia ymmärtää lisätä softaosaston puuttuvia ominaisuuksia päivityksissä. Iivarimalli lienee jo odottamassa julkaisua 🙂
Tietojen siirto 9210i versiosta E90 malliin ei onnistu. E90 ei osaa kommunikoida 9210i kanssa, tarvitset joko 9300 tai 9500 mallin eli sen välisukupolven. Ja tämä on totta, painin juuri tämän ongelman kanssa. Nokia Store on jättänyt ”asiantuntijoilleen” soittopyynnön miten asia ratkaistaan. 9210i mallin kanssa tullut PC Suite ei myöskään auta, se ei osaa keskustella E90 PC Suiten kanssa.
Hienoa Nokia! Itse jätän E90 väliin.
Mulla on sama ongelma, ja kahlasin käyttiksiä monta tuntia, eikä aan toimi, olisiko jollain vinkkiä miten edetä.