Sain viime viikolla sähköpostiini markkinointikirjeen, jossa minua pyydettiin mukaan erääseen projektiin. Sinänsä projekti olisi ehkä ihan toimiva, mutta kyseisen markkinointiviestin tilastoluvut pakottivat lukemaan tekstin yhä uudelleen ja uudelleen.
XXXXXX on Pirkanmaan alueen käytetyin XXXXXX tiedonhakumedia, jota käyttää yli 60% Tampereen seudun internet-käyttäjistä kuukausittain.
Tampereella on asukkaita reilut 200.000 ja uskoisin, että heistä vähintään 70% käyttää internetiä kuukausittain. Siten kyseisellä palvelulla olisi kuukaudessa pelkästään Tampereella noin 85.000 käyttäjää. Viesti jatkui seuraavasti:
XXXXXX toimii osana XXXXXX palvelukokonaisuutta, joka on Suomen käytetyin XXXXXX tiedonhakumedia tavoittaen 1,8 miljoonaa suomalaista kuukausittain.
Yksilöimättä kyseistä palvelua todettakoon, että TNS Metrixin virallisten lukujen mukaan palvelukokonaisuuden suurinta osaa näyttelevä pääsivusto tavoittaa viikossa reilusti alle 150.000 eri kävijää, joten kuukaudessa eri kävijöitä on korkeintaan 500.000. Muutamat pikkusivustot siis vetävät kuukaudessa mukavat 1,3 miljoonaa kävijää. Olisi mukava tietää miksi nämä sivustot eivät ole mukana julkisessa mittauksessa, jos menestys on tosiaan noin valtavaa.