Finnairilla ”kusiset paikat”

Meno lentorintamalla on mennyt jo niin rajuksi, että ehdin tuossa miettiä, että en jaksaisi enää kirjoittaa aiheesta lainkaan. Nyt tilanne medioiden suhteen on kuitenkin mennyt aivan päälaelleen, ja lehdet ovat alkaneet käsitellä aihetta tasapuolisesti Finnmatkojen ja Finnairin suhteen. Hienoa.

Finnairin osalta silkkihansikkaat on nyt isketty aiheestakin naulaan, mutta samalla juttujen sävy on mennyt aika ronskiksi. Finnairin lentojen lähes päivittäiset 14 – 22 tunnin myöhästymiset ja lentojen peruutukset ovat viimein ylittäneet uutiskynnyksen. Viimeisten parin päivän aikana Finnairin lentoja on myöhästynyt siihen malliin, ettei niistä pysy enää edes toimittajat kärryillä.

Tänään lehdet ovat kirjoittaneet kuinka Finnairin paluulennolla Teneriffalta oli sananmukaisesti kusiset paikat. Koneen vessat nimittäin tulvivat ja jotkut matkustajat jopa itkivät istuttuaan tuntikausia lentävässä viemärissä.

– Takana olleet ylivuotavat vessat suljettiin. Purseri keräsi sanomalehdet ja levitti ne vessojen lattioille. Miehet kävivät virtsaamassa lavuaariin ja haju oli sanoinkuvaamaton, rouva muistelee kauhukokemusta.

Finnairin viestintäpäällikkö Usko Määttä vahvistaa tapahtuneen.

– Kääntymisen yhteydessä Teneriffalla vessat tyhjennetään ja niihin laitetaan tarvittavat liuokset ja hajustimet. Inhimillisestä erehdyksestä johtuen nämä jäivät valitettavasti tällä kertaa espanjalaiselta maapalveluita hoitavalta yritykseltä tekemättä.

Määtän mukaan vessojen tyhjennyksen unohtuminen on suhteellisen harvinaista.

– Nimenomaan Espanjassa näitä joskus tapahtuu, vaikka asiaa on yritetty korjata, hän toteaa.

Ilta-Sanomat 4.1.2008

Finnairin viestintäpäällikkö syyttää siis tapahtuneesta koneiden maahuoltoja tekevää espanjalaista yhtiötä, mutta todellisuudessa syy on Finnairin lentohenkilökunnan. Lentoemäntien on nimittäin aina ennen lähtöä tarkastettava, että vessat on tyhjennetty. Jos Finnairilta tällainen proseduuri puuttuu, on syy silloinkin Finnairin. Mikäli henkilökunta olisi siis toiminut oikein, olisi tilanne huomattu jo kentällä ja vessat tyhjennetty siellä. Tosin kone olisi silloin myöhästynyt jonkin verran.

Myös Talouselämä-lehden Matti Kankare kirjoittaa tänään samasta aiheesta. Jutussa viitataan myös Taloussanomien toissapäiväiseen artikkeliin, jossa puolestaan Finnmatkojen viestintäpäällikkö antaa vähintäänkin kyseenalaisen – ja hyvin VR-tyylisen – lausunnon lentojen myöhästymisistä. Hänen mukaansa asiakkaiden ei pitäisi napista myöhästymisistä, sillä muualla myöhästellään vielä enemmän.

– Suomessa on toisaalta totuttu siihen, että lennot ovat aina ajoissa. Euroopan kentillä lennot ovat kuitenkin kaiken aikaa myöhässä.

Taloussanomat 2.1.2008

Eli Suomessakin saadaan myöhästellä, jos kerran muuallakin myöhästellään. Kerrassaan mielenkiintoinen tilanne molempien lentoyhtiöiden kannalta.

PÄIVITYS 6.1.2008: Iltalehti on viimein tajunnut asian, josta olen kirjoitellut jo pitkään.

Suomen ja ulkomaiden välisillä lennoilla on viimeisen kuukauden aikana tapahtunut monia useiden tuntien, jopa reilun vuorokauden viivästyksiä ja lisäksi peruutuksia ynnä muita ongelmia. Näistä suurin osa on tapahtunut Finnairin lennoilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *