Olen eilen ja tänään saanut seurata ”hyvinkin läheltä” tuoreinta Thaimaan lomalennon myöhästymistä, joka johtui koneen starttimoottorin osan hajoamisesta. Muista tapauksista poiketen tällä kertaa matkustajat hurrasivat koneen kapteenin kertoessa tilanteesta. Kyse oli tosin Air Finlandin, eikä siis Finnairin tai TUI Fly Nordicin lennosta. Matkustajat olivat Finnmatkojen, joka on ilmeisesti ottanut viime viikkojen kommenteista opikseen, sillä lähes kaikki matkustajat majoitettiin ns. hienoihin hotelleihin, joissa heille tarjottiin eilen myös illallinen. Tilanne ei tuntunut häiritsevän lainkaan matkustajia.
– Kuului vaan hurraata ja kiva kiva -huutoja. Ihmisillä ei olllut mitään sitä vastaan, että saatiin lisää ilmaista lomaa. Täällä ollaan taas hotellissa talon piikkiin. En ole nähnyt ynseitä naamoja. Tietysti joillakin on kiire töihin. Meitä eläkeläisiä tämä ei haittaa, kertoi matkalla oleva kuopiolainen Pentti Pirskanen, 68.
Ilta-Sanomat 10.1.2008
Tänään starttimoottorin uusi osa saatiin Phuketiin ja kone pääsi lähtemään reilun vuorokauden myöhässä. Parhaillaan lento OF924 on matkalla välilaskupaikkaan Abu Dhabiin, jossa miehistö vaihtuu uuteen. Matkustajat jatkavat välilaskun jälkeen Kuopioon. En tiedä onko kyse leppoisista savolaisista vai siitä, että yhtiö on nyt Air Finland, mutta koneessa tuntuisi olevan tunnelma tällä kertaa kohdallaan.
Lentojen myöhästymisiä käsiteltiin tänään myös TV1:n suorassa A-Talk -ohjelmassa. Siellä aina yhtä räväkkä ja mahtava toimittaja X luetteli tämän illan myöhässä olevat koneet. Kuudesta myöhässä olevasta lennosta viisi oli Finnairin. Piinapenkissä ollut Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen pahoitteli nykyistä tilannetta.
– Ei tällaiseen tasoon pidä tottua, hän totesi.
Ei niin. Selvää on, että tekniikka on tekniikkaa ja koneet hajoavat. Ei siinä mitään. Tässä tilanteessa on kuitenkin tärkeintä, että nyt myös yhtiön asiakaspalvelulliset ongelmat on monen vuoden silottelun jälkeen viimein otettu näkyvästi esiin myös mediassa. Muiden medioiden vanavedessä myös YLE iskee nyt Finnairia koko rahan edestä – isolla ruoskalla. Ehkä jo hieman liiankin isolla, mutta toisaalta muuten asiaa ei saada koskaan kuntoon. Muutenkin suosittelen A-Talkia lämpimästi. Se taitaa olla parasta, mitä YLE tällä hetkellä tarjoaa.
PÄIVITYS 11.1.2008: Katso myös MTV3 uutisten asenteella tehty juttu aiheesta. Toimittaja yrittää saada kaivettua matkustajilta negatiivisia kommentteja oikein urakalla, mutta matkustajat vain hehkuttivat että todella hienoa oli ja tiedotus pelasi hyvin. Itse kuulin jo välilaskun aikana, että tunnelma koneessa oli varsin korkealla. Kone laskeutui Kuopioon, mikä antaakin aiheen kysyä, että onko tässä nyt kyseessä NIIN merkittävä uutisaihe, että sitä varten kannattaa kuskata paikallistoimittaja Kuopion lentokentälle saakka? Ilmeisesti ainakin Maikkarin mukaan.
Yhtään suurta onnettomuutta ei vielä Suomalaisille lentokoneille ole sattunut. Tai sanotaan että Suomesta lentäville. Tuo Finnairin teknikkopula ja muutenkin osien hajoaminen kielii siitä että ilmassa on aikapommi joka odottaa räjähtämistä. En haluaisi sanoa mutta epäilen että vielä sieltä joku kone tipahtaa ja satoja kuolee ellei tilanteeseen tule korjausta.