Tavaramerkkivarkauksia ja oikeuksien puolustamista

Viime aikoina Suomessa eniten palstatilaa saanut tavaramerkkikiista käytiin suomalaisen Marimekon ja italialaisen Dolce & Gabbanan välillä. D&G kopioi suomalaisyrityksen legendaarisen Unikko-kuosin vaatteisiinsa, mistä suivaantuneena Marimerkko nosti saksalaisessa tuomioistuimessa kanteen ja sai myös markkinointi- ja myyntikiellon D&G:n Unikko-kopioille.

Tämän jälkeen Dolce & Gabbana toimi ”hyökkäys on paras puolustus” -taktiikalla ja vaati härskisti Marimekon EU-tavaramerkin mitätöimistä. Näistä poteroista käsin yhtiöt sitten kävivät neuvotteluja sovinnosta. Tällä viikolla yhtiöt viimein ilmoittivat saavuttaneensa sovun kiistassa. Lehtijuttujen ja toimitusjohtaja Mika Ihamuotilan lausuntojen perusteella ainakin Marimekko on erittäin tyytyväinen sopimuksen sisältöön.

Näen tuossa sopimuksessa Marimekon osalta myös paljon suuremman aspektin. Yhtiö on nimittäin nyt tuonut selkeästi julki, ettei se suvaitse tavaramerkkiensä loukkauksia ja että se puolustaa oikeuksiaan aggressiivisesti. Kunnioitan tätä ”amermaista” asennetta suuresti ja olen itsekin pyrkinyt toimimaan samalla tavalla, vaikka olenkin tapauksesta riippuen joko yksityinen ihminen tai pienehkön osakeyhtiön toimitusjohtaja. Oikeuksiensa puolustaminen ei kuitenkaan saa olla kiinni resursseista tai riskeistä, sillä kyse on ennen kaikkea periaatteesta ja siitä ”etteivät isot pääse hyppimään silmille”. Ainakin Suomessa aivan liian harva yksityisyrittäjä tai pieni yhtiö lähtee puolustamaan oikeuksiaan jouduttuaan isompien polkemaksi, ja tällainen asenne on omiaan lisäämään isomman oikeuden ja ns. hiekkalaatikkosääntöjen yleistymistä.

Suomesta löytyy pinnan alta monenlaisia tavaramerkkikiistoja, joista suurin osa kuitenkin sovitaan asianmukaisesti osapuolten kesken. Näitä kiistoja seuratessani olen huomannut, että useimmat yhtiöt ymmärtävät sopia asiat ennen kuin riita paisuu oikeuteen saakka. On kuitenkin olemassa jopa suuria yhtiöitä, joiden johdon ammattitaito ei riitä moiseen, joten he lyövät päätään seinään hamaan loppuun asti. Suurin osa kuuluu kuitenkin ensin mainittuun kategoriaan, johon kuului Marimerkon tapauksessa myös D&G.

Marimekolle sopimus syntyi kreivin aikaan, sillä tänään uutisoitiin toisenkin suuren luksusmerkin käyttävän Unikko-kuviota tuotteissaan. Kyseessä on maailman tunnetuin alusvaatemerkki Victoria’s Secret, jonka uusi Unikko-tyylinen mallisto on nimeltään Poppy, eli suomeksi unikko. Härskiä. En tosin tiedä onko osapuolilla jo olemassa jonkinlainen sopimus kuvion käyttämisestä. Juttujen perusteella sopimusta ei vielä ole, joten Marimekon on aika näyttää jälleen kyntensä.

Yksi vastaus artikkeliin “Tavaramerkkivarkauksia ja oikeuksien puolustamista”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *