Suomessa on vuosien varrella ihmetelty useiden luettelopalveluja verkossa kauppaavien huijariyritysten toimintaa. Esimerkiksi Directan törkeä toiminta on aiheuttanut ennätysmäisen määrän oikeudenkäyntejä. Kirjoitin Directasta viimeksi vuonna 2008. Tuorein huijariyritys on Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy, joka kusettaa yrittäjiä perinteisin menoin, ellei jopa muita härskimmin.
Ensinnäkin Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy (www.ylj.fi) yrittää ilmiselvästi sekoittaa itsensä asiakkaiden silmissä patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään viranomaisrekisteriin Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä YTJ:ään (www.ytj.fi). Siten yritys ratsastaa laajalti tunnetun ja luotettavan palvelun maineella. Palvelujen nimet ovat hyvin samankaltaiset ja jopa logossa haetaan samaa vaikutelmaa. Vertaa logoja alta.
Sekaannusvaaran tarkoituksellinen hakeminen vahvistaa osaltaan yhtiön epäilyttäviä tarkoitusperiä. Suomi24-palvelun verkkokeskusteluissa väitetään, että YLJ on ilmoittanut jollekin asiakkaalle olevansa kaikille tuttu YTJ, joka on ”muuttunut vuoden alusta maksulliseksi”. Tästä minulla ei ole kuitenkaan näyttöä, joten en voi asiaa enemmälti kommentoida. Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n toiminta on joka tapauksessa mennyt jo niin härskiksi, että myös verottaja sekä patentti- ja rekisterihallitus ovat joutuneet julkaisemaan sen toiminnasta tiedotteen.
Patentti- ja rekisterihallituksen tiedote
Yritys- ja luottotietojärjestelmä www.ylj.fi ei ole viranomaispalvelu, eikä sitä pidä sekoittaa Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään www.YTJ.fi. Viranomaispalvelu (www.YTJ.fi) ei lähetä laskuja palvelun käytöstä. Vastaavasti yksityisen Yritys- ja luottotietojärjestelmän (www.ylj.fi) perus- ja luottotietojärjestelmään liittyminen on yrityksille maksullinen.
Amatöörimäisen huonoilla verkkosivuillaan YLJ ilmoittaa olevansa hakupalvelu. Sellaisena se on kuitenkin harvinaisen surkea tekele. Liiketoiminnan fokus onkin todellisuudessa aivan muualla kuin hakupalvelun ylläpitämisessä. Palvelun pääasiallisena tarkoituksena on rahastaa yrittäjiä tyhjästä. Yhtiön perusliiketoimintaa on soittaa yrittäjille ”varmistaakseen näiden yhteystiedot” hakupalvelussa. Tiedot ovat tietenkin kunnossa, koska ne haetaan koneellisesti aivan toisesta tietokannasta (Espanjassa majaansa pitävä Proventor. Lisätietoja alla.). Soiton todellinen tarkoitus on siis aivan muuta kuin yhteystietojen tarkistaminen.
Kun yrityksen tiedot ovat kunnossa, latelee myyjä puhelun lopuksi ”varmenteessa” palvelun hinnan maailmanennätysnopeudella siten, että langan toisessa päässä oleva yrittäjä ei ehdi huomata, että kyseessä olikin maksullinen palvelu. Muutaman päivän päästä yrittäjä yllättyy postissa tulevasta laskusta, sillä todellista molemminpuolista sopimusta ei ole puhelun aikana tehty. Verkkosivuillaan YLJ toteaa kuitenkin sopimuksen syntymisestä omaan sekavaan tapaansa seuraavaa.
YLJ-tietopalvelun sopimusehdot verkossa
Maksusopimus syntyy, kun asiakkaan tiedot on rekisteröity tietokantaan, joko asiakkaan omasta toimesta, asiakaspalveluun soittamalla tai kirjallisesti. Maksusopimus syntyy palvelun tuottajan ja asiakkaan välillä myös palvelun tarjoajan tekemän puhelinmarkkinoinnin kautta.
Ensinnäkään verkkosivuilla olevilla sopimusehdoilla ei ole merkitystä, koska asiakkaalla ei ole puhelun aikana mahdollista niihin tutustua. Yhtä hyvin siinä voisi lukea, että kuu on juustoa ja lapset löytyvät kaalinlehtien alta. Toiseksi löysin tietokannasta myös useita omia yrityksiäni, joten ko. sopimusehtojen perusteella MINULLAKIN on vähintään kolme maksusopimusta huijariyrityksen kanssa (”kun asiakkaan tiedot on rekisteröity tietokantaan”), vaikka kuulin yrityksestä ensimmäisen kerran tänään. Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy:llä on siis mielenkiintoinen näkemys sopimuksen syntymisestä. Sopimus ei ole tietenkään mahdollinen tilanteessa, jossa molemmat osapuolet eivät ole tietoisia mistä sovitaan ja mihin hintaan.
Kusetetuksi tulleiden asiakkaiden reklamaatioihin yhtiö on vastannut sille ominaisella tavalla lähettämällä diibadaabaa ja liittämällä mukaan puhelusta tallennetun äänitteen. Sain tänään käsiini tällaisen sähköpostin ja sopimuksen vahvistavan ”varmenteen”, joka kuitenkin ainoastaan vahvistaa edellä mainitut seikat kusetuksesta. Alla lainaus tästä asiakkaan reklamaatioon lähetetystä yrityksen vastauksesta. Kiinnitä huomiota kohtiin ”tapahtuneen asiallisesti” ja ”kaupan hyväksymisen puoleltanne” ja vertaa niitä alla olevaan äänitteeseen.
YLJ-palvelun vastaus reklamaatioon
Olette reklamoineet tuotteemme Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n kaupankäynnistä. Ohessa kopio laskusta sekä kaupan aikana tehty varmenne, joka todentaa kaupan tapahtuneen asiallisesti myyjämme X ja X välillä, sekä kaupan hyväksymisen puoleltanne. Varmenteessa ilmenee kauppasopimuksen syntymisen kaikki osa-alueet:
-Tuotteen nimi
-Tuotteen hinta
-Asiakasyrityksen nimi
-Ostajan nimi
-Sopimuksen kesto
Odotamme laskunne suoritusta 7 päivän sisällä, jolloin säästytte turhilta perintä- ja oikeudenkäyntikuluilta.
Viestissä mainitaan siis ”varmenne”, josta mainitut kohdat löytyvät ja jonka perusteella Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy väittää sitovan sopimuksen syntyneen. Yritys lähetti kyseisen äänitallenteen sähköpostitse asiakkaalle kuultavaksi. Pyydän kiinnittämään siinä huomiota edellä mainittujen seikkojen lisäksi erityisesti myös kahteen muuhun seikkaan, eli a) myyjän tapaan aivastaa hintatiedot ulos mahdollisimman epäselvästi sekä b) asiakkaan hämmentyneeseen vastaukseen ja siihen kuinka asiakas kysyy lopuksi ihmeissään ”Hä?”
YLJ-palvelun varmenne (asiakkaan nimi poistettu)
KUUNTELE ÄÄNITE TÄSTÄ
Onko tässä syntynyt sinun mielestäsi asiakasta sitova sopimus? Minusta tässä nauhoitteessa kuullun perusteella ei ole mitenkään voinut syntyä osapuolia sitovaa sopimusta. Tässä niin sanotussa ”varmenteessa” ei edes yritetä saada asiakasta ymmärtämään mitä hän on tilaamassa ja mihin hintaan, vaan päinvastoin siinä rykäistään tiedot asiakkaalle mahdollisimman nopeasti ja epäselvästi. Huomionarvoista on myös se, että vain hintatiedot rykäistään, kun muuten myyjän puhe on rauhallista. Ei siis ihme, että asiakkaan hämmennys kuuluu selvästi, kun hän toteaa myyjän litanian jälkeen ”Hä?”
YLJ ei ole vielä soittanut allekirjoittaneelle, mutta odotan mielenkiinnolla soittoa, perusteetonta laskua ja siitä aiheutuvaa mielenkiintoista kädenvääntöä. Puhelinnumeroni löytyy netistä. Soitellaan.
PS: Mikäli olet jo tullut huijatuksi, löytyy tästä hieman toimintaohjeita.
PS2: Luotettava hakupalvelu Fonectan Yritystieto kertoo Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n taustatiedot ja päättäjien nimet. En kuitenkaan katso tarpeelliseksi julkaista niitä tässä, koska kirjoitus koskee ainoastaan kyseistä osakeyhtiötä ja sen tuottamaa palvelua. Selvyyden vuoksi kuitenkin todettakoon, että saamieni tietojen mukaan samaa väkeä istuu Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n, sille tietokannat tarjoavan ja Fuengirolassa majaansa pitävän suomalais-espanjalaisen Proventorin, Numeropalvelu 1188 Oy:n sekä Suomen Kuntaverkko Oy:n taustalla. Suomen Kuntaverkko Oy ylläpitää esimerkiksi Suomenmatkailu.fi -sivustoa.
PÄIVITYS 4.12.2013: Verkossa kerätään kansalaisadressia, jolla vaaditaan puhelimitse tapahtuvan myynnin vahvistamisesta ostajan allekirjoituksella.
Minä sain äsken puhelun, jonka luulin tulevan YTJltä. Todella viekamiemäisesti puhuva nainen tarjosi uudelle yrittäjälle kattavinta hakuoptimointia epäselvästi, minusta noin 450 hintaan. Kysyin, että onko tämä jokin lain vaatima juttu, koska alihankkijana en halua tietojani enemmälti minnnekään. Sanoi, että ei, mutta hän lämpimästi (puhui kylmästi) suosittelee, että ostan palvelun. Aikani valitin sitä, kuinka aiempi toiminimeni kummittelee verkossa, eikä tietoija voi poistaa. Lopuksi pyysi saada soittaa ensi kuussa, jos olen päättänyt ottaa nettisivut yms. Numero on 0440773644 ja salainen. Laitoin viestin, että haluan kirjallisen tarjouksen ennen soittoa. Vastausta ei ole kuulunut.
Kusetus vaan jatkuu, tänään soitto uuteen rekisteriin merkitylle yritykselle numerosta 0409402398. Esittely luonnollisesti mahdollisimman epäselvästi niin, että kuulijalle voi jäädä käsitys kyseessä olevan joku virallisempikin palvelu. Lähmäisen kuuloinen puhelinmyyjä totesi, että ”Soitan Suomen Yritys ja Luottotietopalvelusta YLJ.fi:stä tarkastaakseni yrityksen tiedot .. blaa, blaa, nönnön nönnön nöö .. pitääkö paikkansa, tarvitsemme tiedot jotta päästään eteenpäin.” Kun vastasin ja kysyin, että mitä mahdat tarkoittaa ”eteenpäinpääsyllä” ja totesin ettei heitä todellakaan yritys tarvitse yhtään mihinkään ”eteenpäinmenemiseen” niin sitten alettiin pälättämään jotakin sekavaa hakupalveluista. Kaikenlaisia limanuljaskoita sitä maa päällään kantaa??!!!