Verkostomarkkinoinnilla on jo pitkään ollut kyseenalainen maine. Eikä suotta. Harjautuneet puhujat saavat kuulijat tilaisuuksissaan usein niin hurmioon, että vähemmän järkevät henkilöt uskovat suuria puheita ja liittyvät hetkessä osaksi verkostoa. Lupauksissa kerrotaan uusista autoista, taloista, miljoonien tuloista ja muuta shaissea.
Usein verkostoon liittyessään pitää ostaa ns. aloituspaketti. Käytännössä siis myyjä ottaa kaiken riskin ja sijoittaa varastoon, jota ei ehkä koskaan saa myytyä. Samalla ketjun yläpäässä oleva henkilö saa kaiken hillon. Ei kuulosta kovin järkevältä ja ilmeisesti näihin ottavatkin osaa lähinnä ne, jotka ovat helposti aivopestäviä ja vähemmän kriittisiä henkilöitä.
Tuorein verkostomarkkinoinnin muoto on matkapuhelinliittymien kauppa. Tuote voi olla saippua, ternimaito tai gsm-liittymä. Tuote vaihtuu, mutta kusetus säilyy. Tänään tulee telkasta aiheeseen liityvä Kuningaskuluttaja. Myös Matkapuhelin.net on kirjoittanut aiheesta mielenkiintoisen jutun.
Kuningaskuluttaja kertoi heti kättelyssä, että aCN-operaattorin ”ilmaiset puhelut liittymien välillä” ovat laitonta markkinointia, koska ilmaisilla puheluilla on minuuttiraja ja kuukausimaksun joutuu maksamaan, vaikka soittaisi vain aCN:n numeroihin… Niin vielä, mikä ihmeen asiakaspalvelu?