Otsikko on ehkä ennenaikainen, mutta väistämättä totta seuraavan 10-20 vuoden sisällä. Iskelmä- ja tangopuolen ammattilaiset ovat tosin asiasta kanssani vakaasti eri mieltä. Heidän mukaansa tanssilavojen vuosi vuodelta paheneva yleisökato ja sitä kautta syvenevä lama on liian kalliiden artistien vika.
Kalliin artistin palkka pitää kattaa lipun hintaa nostamalla, ja alan ihmisten mielestä juuri se on karkottanut tanssiyleisön. Väärin. Olen käynyt tätä koskien pitkiä ja mielenkiintoisia keskusteluja lukuisten sellaisten ihmisten kanssa, joiden elanto on tavalla tai toisella kiinni iskelmämusiikissa. Yhteistä näille keskusteluille on ollut se, että alan miehet eivät suostu tunnustamaan, että iskelmäkultturi on kuolemassa.
Toimiva lavatanssikultturi tarvitsee useita kymmeniätuhansia aktiivisia harrastajia. Iskelmäkansa alkaa olla nyt siinä iässä, ettei tanssilavoilla käyminen enää onnistu – ei ainakaan pitkään. Kun yleisö vanhenee, eikä uutta yleisöä tule läheskään tarpeeksi, on vain yksi suunta. Alas.
Seinäjoen Tangomarkkinoilla sain taas huomata tämän saman asian. Yleisö ikääntyy bisneksen kannalta huolestuttavan nopeasti. Toki nuoriakin on mukana, mutta heidän määränsä on erittäin marginaalinen, eikä riitä missään tapauksessa korvaamaan ”luonnollista poistumaa”. Alan toimijoiden tulisi kohdata kylmä todellisuus ja alkaa suunnitella vaihtoehtoisia bisneksiä.
Tangomarkkinoilla asia onkin huomioitu nyt, kun koko tapahtuma on kiikkunut konkurssin partaalla juuri tästä mainitsemastani syystä ja siksi, että tapahtuman hintataso nostettiin ahneuksissaan aivan liian korkeaksi. Nyt tapahtuman hintataso on hiukan järkiintynyt ja mikä tärkeintä, mukaan on tullut vuosi vuodelta enemmän ohjelmaa myös ei-tangokansalle, mikä onkin tapahtuman jatkuvuuden kannalta elintärkeää.
Jossain vaiheessa 10-20 vuoden korvilla tapahtuman nimi tullaan varmasti vaihtamaan, mutta mikäli ohjelman suuntaus jatkuu nykyisenä, tapahtuma pelastuu ja voi hyvin. Muussa tapauksessa kyseinen festvaali on vain nimi pölyttyvien tangokokoelmien kansissa.
Tangomarkkinoiden uudistettu organisaatio on onneksi ymmärtänyt, että iskelmän suosio on hiipumassa ja nyt pitää tavoitella uutta yleisöä. Tekihän Tangomarkkinat voitollisen tuloksen, mitä epäiltiin alan sisällä laajasti.