Jari kertoi tuolla edellisen entryn kommenteissa, ettei ole (ainakaan vielä) podcastien harrastaja. Itse olen Staran kautta ehkä hieman turhankin syvällä podcast-maailmassa, joten katselen asioita paljolti podcast-näkökulmasta.
Tästä syystä onkin aika tehdä ns. reality check ja kysyä sinulta mitä mieltä itse olet podcasteista ilmiönä ja mediana? Onko niillä tulevaisuutta vai unohdetaanko koko sana vuoden sisällä?
Viimeaikoina on veikattu blogien kuolemaa tai ties mitä muuta ihmeellistä. Media=blogin mielestä blogit ovat kuitenkin vasta vaippaiässä olevia naperoita. Itse yhdyn mielipiteeseen ainakin osittain. Kuinkas sitten podcastit? Ne taitavat olla vielä siittiöitä tai ”voita leivän päällä”.
Tuoreessa Markkinointi & Mainonta -lehdessä julkaistiin pala 15/30 Researchin nuorisotutkimuksesta, jossa tutkittiin uusien medioiden tunnettuutta ja cooleutta. Messenger voitti kirkkaasti ja podcasting oli (vielä) aika tuntematon suurelle yleisölle. Itse uskon, että podcasting petraa sijoitustaan aika lailla seuraavan vuoden aikana.
Aika vähän tulee mieleen tilanteita, joissa podcastit voittaisivat (kuvitetun) tekstin käytettävyydessä. Ehkä jotkut paikan päällä tehdyt haastattelut ja Alivaltiosihteeri-tyyliset kuunnelmat toimisivat äänenä tekstiä paremmin. Tekstiä pystyy silmäilemään, selailemaan ja tarvittaessa palaamaan aikaisempaan kohtaan niin paljon audiota paremmin. Haastatteluissa toimittaja pystyy hahmottelemaan jutun kokonaisuuden alkuineen ja loppuineen paremmin tekstinä, ja haastateltavan sanomisista pystyy paremmin tiivistämään oleellisen esiin. Ja tietenkin lisäämään sanoja haastateltavan suuhun…!
Jos podcasteista haluttaisiin tehdä todellinen vaihtoehto radioille, pitäisi niihin ehdottomasti saada musiikkia piristykseksi. Olen vain aika skeptinen, että meidän byrokraattipaja Teosto hinnoittelisi musiikin käytön edes jotenkin siedettävälle tasolle.
Blogien lisääntyessä olen huomannut, että vaikka itse ajatukset olisivat mielenkiintoisia, kaikista ihmisistä ei vain ole tuottamaan luettavaa tekstiä. Audiopuolella teknisesti korkealaatuisen kaman tuottaminen on vielä kirjoittamista vaikeampaa, joten tuskin podcastingista aivan jokamiehen väline tulee.
Itse olen myös printtimedian ystävä. Mikään ei voita rauhallista kahvihetkeä, kun voi lukea esimerkiksi Markkinointi & Mainonta -lehteä kotona sohvalla maaten tai kulmakahvilassa istuen. Siitä huolimatta uskon sähköisen median nousevan jatkossa printin kustannuksella.
RadioPro -seminaarissa kävin keskusteluja useiden henkilöiden kanssa musiikin tarpeellisuudesta podcasteissa. Teoston edustajat olivat luonnollisesti sitä mieltä, että niitä tarvitaan osana podcasteja, mutta itse olen eri linjoilla. Minun visioni on, että musiikkia tietenkin tarvitaan, mutta ei osana podcastia, vaan niiden ”väleissä”, sillä kuulija luo tulevaisuudessa itse haluamansa ohjelmavirran.
Kun kuulijalla on kannettavassa soittimessaan tuhansia hänen itsensä valitsemiaan kappaleita, niitä tullaan käyttämään osana ohjelmavirtaa, eli musiikki ei tule sisältymään podcast-lähetyksiin. Poikkeuksena esimerkiksi uusien bändien esittelyt jne.
Näkisin, että jatkossa podcasteihin lisätään jaksomerkkejä (joita jo nyt on käytössä). Kuulija voi ohjelmoida soittimensa esittämään jaksomerkkien kohdalla haluamansa määrän haluamaansa musiikkia. Esimerkiksi viisi minuuttia podcastia ja taukopaikan kohdalla kolme suosikkikappaletta randomina. Sitten taas vaikkapa 10 minuuttia podcastia ja taas kolme suosikkibiisiä randomina.
Tällöin nykyisten radioiden rooli säilyy laadukkaan äänisisällön tuottajana, mutta samalla ne säästävät Teosto ja Gramex-rahoja ja vastaavasti kuluttaja saa kuullla haluamaansa musiikkia valitsemansa toimitetun sisällön ohessa. Kuluttaja siis luo oman ohjelmavirtansa ja valitsee musiikkinsa. Molemmat on demand -pohjalta.
En itsekään usko, että podcastien tuottamisesta tulee ihan jokamiehen juttu, sillä jonkinlainen laatu pitää kuitenkin yrittää säilyttää. Uskon ja toivon kuitenkin, että jatkossa tekijoitä kuitenkin tulee lisää ainakin parin sadan verran, sillä jo nykyisellään suhteellisen laadukkaan materiaalin tuottaminen onnistuu perusläppärillä, ilmaisohjelmilla ja alle sadan euron mikrofonilla.
Miltä kuulostaa?
Ahaa, jaksomerkit olivatkin meikäläiselle aivan uutta. Jos tekninen toteutus saadaan onnistumaan niin, että palikkakin osaa laittaa biisit juttujen väleihin, niin sehän ratkaisee ongelman useimmissa tapauksissa. Samalla kuuntelija välttyisi siltä shit music onlyn pakkosyötöltä, mitä kaupalliset radiot nykyisin harrastavat. Mutta mitä jos podcastin pitäjä haluaa musiikin ja puheen liittyvän toisiinsa? (esim. Kunkku Pähkinän haastattelu, jota seuraa Kunkku Pähkinän uusi biisi).
Juuri tuon takia olisi hienoa luoda itse oma ohjelmavirtansa. Nuo jaksomerkit taitavat tosiaan olla aika uusi juttu. Tietääkseni ne toimivat nykyisin vain AAC-muotoisissa fileissä, eli ei esimerkiksi Starassa. Ainakaan vielä. Toiminnassa se on ainakin Omenatarhapodcastissa. Löytyy iTunesista. Jaksojen valinta löytyy sieltä yläpalkista.
Heititkin mielenkiintoisen pointin tuosta biisien valinnasta. Tuohan voisi onnistua, mikäli podcastin tuottaja liittää kyseisen osion metadataan ”kuningas pähkinä” -pätkän, jota soitin voisi sitten haistella ja soittaa perään aina ao. artistin musiikkia. Perusidea olisi aika helppo, mutta toteutus onkin eri asia. Loistava idea anyway!