Eilen saatiin jenkkilästä hyviä uutisia radiotoimialalle. Hakukonejätti Google teki merkittävän sopimuksen Clear Channel Radion kanssa, ja jatkossa Google yrittää saada verkkomainostajia kampanjoimaan myös kyseisen mediatalon 675 radiokanavalla. Suunnitelma on oikein mainio, sillä esimerkiksi Suomessa radio ei ole ollut 80-luvun paikallisradiobuumin jälkeen kovin mainiossa vedossa. Ei ainakaan jos vedon määreeksi katsotaan mainosmarkat. Suomeen Googlen suunnitelmat tuskin aivan lähitulevaisuudessa rantautuvat, vaikka aihetta olisi. Clear Channel Radiolla on siis lähes 700 paikallisradiota, mutta meillä kylmässä Pohjolassa paikallisradiot ovat jääneet pahasti valtakunnallisten ketjujen jalkoihin. Valtioneuvoston viime vuoden lopulla tekemillä toimilupapäätöksillä on kauaskantoisia seurauksia, sillä paikallisten toimijoiden vähentyessä pienten ja pk-yritysten mahdollisuudet käyttää radiota mainosmediana ovat samalla heikentyneet olennaisesti.
Otetaan esimerkiksi Pirkanmaa ja kuvitteellinen vaateliike, jonka kohderyhmää ovat 15 – 30 vuotiaat kuluttajat. Aiemmin yritys kykeni mainostamaan myös radiossa, kun esimerkiksi Radio NRJ myi vielä paikallista mainontaa ko. kohderyhmässä. Vuodenvaihteen jälkeen myös Radio NRJ muuttui valtakunnalliseksi, ja valtioneuvosto sivuutti lisäksi useita varsin mainioita paikallisradioita lupajaossaan. Seurauksena oli, että nykyisin Pirkanmaalla ei voi mainostaa radiossa paikallisesti alle 30-vuotiaille vaikka haluaisi. Toisin sanoen pienet ja pk-yritykset eivät enää totu mainostamaan radiossa, ja kun niistä kasvaa jonain päivänä maanlaajuisia ketjuja, radio tulee tuskin olemaan mediavalinnoissa kärkipaikoilla. Tasapuolisuuden nimissä todettakoon, että yli 40-vuotialle Pirkanmaalta löytyy parikin paikallista vaihtoehtoa.
Radio elää suurta murrosta verkon ja podcastien puristaessa vuosi vuodelta enemmän. Uudet radiotoimiluvat kiristivät kuitenkin entisestään ruuvia radiotoimialan ympärillä, vaikka tarkoitus oli ehkä päinvastainen. Olkoonkin, että eräät radiot ovat viime viikkoina raportoineet kasvaneita myyntilukuja. Ministeriön mielestä toimiala luultavasti hyötyi päätöksistä, mutta katsottiinko siellä tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen? Muuttuuko radiokenttä vain maanlaajuisten yritysten mediaksi? Tuleeko nettijätti Googlesta alan pelastava enkeli?