Kilpailevien mediatalojen talousjulkaisut Kauppalehti ja Taloussanomat ovat aika-ajoin hieman eri mieltä asioista, sillä lehtien näkökanta poikkeaa hieman toisistaan. Toinen katsoo, etttä lasi on puoliksi tyhjä ja toinen katsoo sen olevan puoliksi täysi.
Tänään osui silmään hiukan samankaltainen tilanne, kun lehdet uutisoivat henkilöautokaupan tilasta. Kauppalehden mukaan ”Autokauppa kääntyi kasvuun”, kun Taloussanomien mukaan ”Henkilöautokauppa on yhä jäljessä edellisvuodesta”. Niinpä. Faktoina tarkasteltuna molemmat ovat oikeassa, sillä huhtikuussa oli kasvua, mutta koko alkuvuonna laskua. Otsikoinnissa on siis kyse näkökannasta.
Niinpä. Mainostajien (=autokauppiaat, maahantuojat jne.) rahat ratkaisevat mihin sävyyn autokaupasta kirjoitetaan. Asiakkaita ei haluta säikytellä tässä ”herkässä tilassa” (autoveroon tulossa muutoksia, poistumassa ehkä kokonaan?), jolloin autoja myytäisiin vieläkin vähemmän.. Valtio mukana myös samassa juonessa, koska mm. hallitusohjelmassa ei mitään suoria mainintoja ja edustajat kiertelevät kun asioista kysytään..